Biografie Robert van Raffe

Robert van Raffe (Rotterdam, 1982) studeerde, na het VWO te hebben doorlopen op een katholieke middelbare school in Hillegersberg, Illustratie aan de Willem de Kooning Academie. Op de kunstacademie bleef hij voor het eerst in zijn schoolcarrière zitten. Volgens zeggen omdat hij zo lui was, maar in werkelijkheid zat hij altijd in zijn dagboek te tekenen. Telkens als hij weer rond de 50 pagina’s af had, publiceerde hij deze in eigenhandig gekopieerde boekjes met titels als Dandy tegen wil & dank en Dandy op herhaling. Deze zelfgepubliceerde ego-documenten vonden gretig aftrek, niet in de laatste plaats omdat leerlingen en docenten wilden zien of ze erin voorkwamen.

Dandyisme

Tijdens zijn studie ontwikkelde Robert een fascinatie voor het dandyisme, dat hij op een ironische manier begon uit te dragen (pleonasme?) en waarover hij (onder begeleiding van Hans van Grieken) een vuistdikke scriptie schreef – men zou kunnen zeggen dat hij op het onderwerp is afgestudeerd. Zijn preoccupatie met de dandy leverde hem de geuzennaam “Dandy Raffe” op.

Debuten

Na zijn afstuderen in 2005 debuteerde Robert in het magazine Zone 5300 met de (geschilderde) strip “A Conversation Piece”, een conversatie tussen de historische dandy’s Oscar Wilde en James Abbott mcNeill Whistler. In februari 2014 verscheen zijn langverwachte eerste beeldroman Zonder filter bij Oog & Blik / De Bezige Bij. Het boek speelt zich af in de periode dat “Raffe” op de Academie zat en de gebeurtenissen vertonen opvallend veel gelijkenissen met de werkelijkheid. Of althans, de werkelijkheid zoals hij die al eerder optekende in zijn eenmans-schoolkrantjes.

Small press

Robert bracht naast de gekopieerde boekjes Boom, Dandy tegen wil & Dank en Dandy op herhaling, verschillende boekjes uit met zijn mini-uitgeverij lorem ipsumHet eiland, Het pak, Spaghetti, Syrena & Het grote verlangen. Deze vijf boekjes zijn allemaal het resultaat van verschillende 24 Hour Comics Days.

Publicaties & prijzen (of nominaties)

Robert publiceerde en publiceert korte stripverhalen in o.a. PASSIONATE, NRC Next, Algemeen Dagblad, Zone 5300, Stripblad De Lijn, Plots, EISNER, The Daily Tiger, Van Speijk, Vormberichten, de Swasbeer, Eeuwig Weekend, CUTIE-magazine, Doorman, Twijfel.

  • In 2010 werd Robert derde in de Benelux Beeldverhalen Prijs met zijn strip VWO.
  • In 2010 ontving Robert een werkbeurs van het FBKVB, dit geld heeft hij besteedt aan tijd voor het werken aan zijn debuutroman.
  • Syrena werd in 2011 genomineerd voor een Plastieken Plunk.
  • In 2014 werd Zonder filter genomineerd voor de Sylvester debuutprijs.

Redactiewerk en stripjournalisme

Sinds 2006 is Robert redacteur bij het tijdschrift Zone 5300; Gonzo-stripjournalist voor Zone 5300 en NRC next en illustrator en stripcolumnist voor Hard//hoofd en Twijfel. Als hij over het leven tekent, denkt hij graag aan zichzelf als een hedendaagse Constantin Guys.

Meer dandyisme

In 2011 begon Robert (naast zijn werk) Wijsbegeerte aan de Erasmus Universiteit Rotterdam te studeren. Robert schreef in 2016 opnieuw een bachelorscriptie over het dandyisme, maar in plaats van een enorme verzameling aan informatie en plaatjes, zoals op de kunstacademie, blaast hij het dandyisme deze keer zeer doelgericht nieuw leven in door de dandy als “l’homme du devenir” te analyseren aan de hand van het werk van de Franse filosoof Gilles Deleuze. Men zou dus kunnen zeggen dat Robert twee keer op het dandyisme is afgestudeerd. Deze keer onder begeleiding van Dr. S. van Tuinen, met Prof. dr. jhr. L. van Bunge als adviseur.
In 2017 verdedigde Robert met succes zijn masterscriptie Ressentiment, Nihilisme, Fascisme. Hij verdiepte zich voor deze verhandeling onder andere in de polit dandy Thierry Baudet en verpestte zo voor altijd de algoritmes van zijn mediakanalen.

Beide scripties zijn te vinden in het scriptie-archief van de Erasmus Universiteit (zie bibliotheek).

Terug naar de WdKA

Robert geeft sinds 2014 les aan een nieuwe lichting talentvolle illustratoren op de kunstacademie waar hij zelf afstudeerde. Hij hoopt dat er ooit net zo een vriendelijke enfant terrible als hij zelf was voorbijkomt die een strip tekent waarin Robert als docent figureert.

Foto’s

Meer foto’s

Anderen over Robert

“Intellectueel geëxperimenteer met veel pretentie.”

“Het gaat er om dat de jongen, nu hij geen maagd meer is, veilig is voor de minotaurus, pas kan terugkeren naar zijn verleden, kan ingrijpen, aankan wat hij al die jaren blijkbaar verdrongen heeft.” Joost de Vries in zijn recensie over Syrena

Meer recensies en interviews lezen…