“Hoe verleidelijk het ook was in het licht van de voorgenomen bezuinigingen op cultuur: het (wederom extra dikke) zomernummer van 2011 (u kunt het bestellen in de webshop) is geen politiek pamflet geworden. Eerder een demonstratie van de kwaliteit en scheppingskracht van dát deel van onze bedreigde creatieve sector dat als stripmaker werkzaam is. Pastorale, het verhaal dat aanstormend talent Tim Enthoven speciaal voor Zone 5300 maakte, is daar een mooi voorbeeld van. Enthovens opmerkelijke debuut Binnenskamers, dat voor verschijning al gelauwerd werd, geeft een volledig nieuwe wending aan het medium strip; met Pastorale geeft hij de Zone-lezer een meesterlijke proeve van zijn kunnen op de korte baan.
Ook Lamelosser Jeroen Funke toont in Zone #94 hoe innovatief het medium strip is met Spruitjes, bier, leverworst, waarmee hij onlangs de Jan Hanlo Media Essay Prijs won. In zijn stripessay vertelt Funke aan de hand van zijn vaste helden Victor & Vishnu hoe belangrijk het is voor de mens om zijn onbevangenheid te bewaren.
Daarnaast in deze Zone: Integrale beoordeling over dandyisme en de kunstacademie. Het is de langverwachte voorpublicatie uit de graphic novel van Robert van Raffe, tevens verantwoordelijk voor de cover van deze Zone.
Maar niet alleen de strip vernieuwt zich, ook Zone 5300 zelf lanceert een gloednieuwe rubriek: Zone Expo, waarin jonge beeldmakers een podium voor hun werk krijgen. Het spits wordt afgebeten door de ‘Creatures’ van Dieter Van der Ougstraete, die recentelijk nog bekroond werd met zijn Leven 1.0 in de Benelux Beeldverhalen Prijs. En alsof het allemaal niet op kan, staat ook de vaste rubriek De dummy van in het teken van een laureaat: Marten Toonder Prijs-winnaar Peter Pontiac. Hij gunt de lezer een unieke kijk in zijn schetsboeken.
En het zomernummer biedt méér cultuur van eigen bodem, met een kijkje achter de schermen van het BUT Film Festival (B-film, Underground & Trash), een alternatief filmfestival in Breda met een wel heel bijzondere programmering. Daarnaast leverde bejubeld stripmaker en Fool’s Gold-redacteur Milan Hulsing (Stad van Klei) een rijk geïllustreerd artikel over Onder stroom, het naslagwerk van journaliste Jacqueline Oskamp over de geschiedenis van de elektronische muziek in Nederland.”